poniedziałek, 20 maja, 2024
Strona głównaAktualnosciBiotyna – jak wpływa na urodę i czy warto po nią sięgać?

Biotyna – jak wpływa na urodę i czy warto po nią sięgać?

Biotyna należy do witamin z grupy B. Inne stosowane nazwy to witamina B7 lub witamina H. Często preparaty na skórę, włosy i paznokcie zawierają ją jako główny składnik, który wykazuje właściwości upiększające. Suplementacja biotyny pomaga w uzyskaniu mocnych paznokci, lśniących, zdrowych włosów i promiennej cery. Co jeszcze warto wiedzieć na temat biotyny?

Czemu warto suplementować biotynę?

Rekomendowane dzienne spożycie biotyny dla dorosłych to około 30 µg/dzień. Biotyna występuje w wielu produktach spożywczych, więc teoretycznie zbilansowana dieta powinna dostarczać optymalne ilości tej witaminy. Co więcej, nie ma do tej pory badań, które potwierdzałyby, że jeśli poziom biotyny w organizmie jest prawidłowy, jej suplementacja ma jakikolwiek wpływ.

Niestety, obecne tempo życia często utrudnia dbanie o zbilansowane posiłki, co z kolei ma wpływ na odczuwalne niedobory biotyny przejawiające się np. wypadaniem włosów czy łamliwością paznokci. Z tego powodu warto dodatkowo suplementować biotynę, szczególnie po zauważeniu objawów jej niedoboru. Suplementacja biotyny jest całkowicie bezpieczna, nie można jej przedawkować.

Co znajduje się w suplementach z biotyną?

Na rynku farmaceutycznym jest szeroka gama produktów zawierających biotynę, takich jak np. Biotebal Max. Suplementy diety z biotyną można podzielić na jednoskładnikowe, których głównym składnikiem jest biotyna, i preparaty złożone, w których poza biotyną znajdują się takie mikroelementy jak cynk, selen czy inne witaminy z grupy B.

W niektórych preparatach medycznych biotyna jest  jedynie dodatkiem do innych składników, m.in. wyciągów z liści ostrokrzewu, korzenia cykorii i ostryżu, wapnia i witaminy D.

Kosmetyki z biotyną

Poza doustną suplementacją biotyny warto także sięgnąć po kosmetyki z biotyną. Chociaż dopuszczalna maksymalna dawka tej witaminy w kosmetykach to jedynie 0,05%, regularne stosowanie preparatów z biotyną może wydłużyć cykl wzrostu rzęs i pomóc zregenerować skórę. Biotynę można znaleźć m.in. w następujących kosmetykach:

  • szamponach
  • odżywkach do włosów
  • odzywkach do rzęs
  • serach
  • kremach
  • maseczkach

W jakich produktach spożywczych znajduje się biotyna?

Biotynę można dostarczać organizmowi przez spożywanie określonych produktów spożywczych. Naturalne źródła biotyny to:

  • orzechy i migdały
  • wątróbka
  • wieprzowina
  • żółtko jaj
  • rośliny strączkowe (głównie soja)
  • nabiał (mleko i sery)
  • produkty pełnoziarniste
  • awokado
  • drożdże piwne
  • niektóre ryby (np. sardynki i łosoś)
  • pomidory
  • marchewka

Objawy niedoboru biotyny

Najpowszechniej występujące objawy niedoboru biotyny to:

  • łamliwość i kruchość paznokci;
  • wzmożone wypadanie włosów;
  • wzmożona senność i zmęczenie;
  • różne problemy skórne – skłonność do odbarwień i podrażnień, nadmierne wydzielanie sebum, szary, zmęczony odcień skóry;
  • stany zapalne skóry wokół ust, oczu i nosa;
  • podwyższony poziom cholesterolu;
  • problemy z koncentracją.

Bibliografia:

https://stn.ump.edu.pl/prace_naukowe/06_SZ_Biotyna_n.pdf


Artykuł sponsorowany

The post Biotyna – jak wpływa na urodę i czy warto po nią sięgać? appeared first on Portal i poradnik dla kobiet: zdrowie i uroda, moda, trendy.

Artykuł pochodzi z tej strony.

RELATED ARTICLES

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Most Popular